آغاز فعالیت 7 دانشگاه خارجی از سال تحصیلی جدید در قزاقستان

به گفته سرویس مطبوعاتی دولت، در چارچوب پروژه بانک جهانی "نوسازی آموزش متوسطه"، یک مدل آموزش آموزشی و 30 برنامه نوآورانه جدید با مشارکت 17 دانشگاه قزاقستانی، دانشکده آموزش عالی دانشگاه نظربایف Nazarbayev و 2 دانشگاه فنلاند، توسعه یافته و در فهرست مربوطه گنجانده شده است. در سال 2023، این برنامه‌های آموزشی به صورت آزمایشی اجرا شدند و از 1 سپتامبر 2024، مقیاس‌بندی کامل در 49 دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.

طبق گزارش، در مجموع 33 شعبه از دانشگاه‌های خارجی در قزاقستان افتتاح می‌شوند. از این تعداد، 7 دانشگاه در سپتامبر 2024 فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.در این گزارش آمده است: "این نشان دهنده تمایل جمهوری قزاقستان به ادغام در فضای آموزشی جهانی است. در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، همانند QS World University Rankings، 21 مؤسسه آموزش عالی قزاقستانی حضور دارند و 29 دانشگاه در رتبه‌بندی Times Higher Education شرکت کردند که از این تعداد 4 دانشگاه رتبه‌های بالایی را کسب کردند. اجرای حدود 245 برنامه آموزشی مشترک و مدرک دوگانه، نمایانگر افزایش همکاری‌های بین‌المللی در زمینه آموزش است. علاوه بر این، هر ساله بودجه‌ای برای جذب 200 دانشمند اختصاص می‌یابد که به توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی کمک می‌کند."

به گفته سرویس مطبوعاتی دولت، در چارچوب پروژه بانک جهانی "نوسازی آموزش متوسطه"، یک مدل آموزش آموزشی و 30 برنامه نوآورانه جدید با مشارکت 17 دانشگاه قزاقستانی، دانشکده آموزش عالی دانشگاه نظربایف Nazarbayev و 2 دانشگاه فنلاند، توسعه یافته و در فهرست مربوطه گنجانده شده است. در سال 2023، این برنامه‌های آموزشی به صورت آزمایشی اجرا شدند و از 1 سپتامبر 2024، مقیاس‌بندی کامل در 49 دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.

در حال حاضر، 25 دانشگاه در این کشور به گروههای موضوعی برای روش تدریس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی مجهز شده‌اند که مطابق با الزامات محیط آموزشی مدرن است و همچنین 14 دانشگاه به امکانات آموزش فراگیر مجهز شده‌اند. برای حمایت از دانشجویان کم بینا، برای اولین بار چاپگرهای بریل خریداری شد که به آنها امکان می‌دهد تکالیف نوشتاری، ارائه‌ها و کارهای پروژه‌ای را انجام دهند.

امسال، به دستور رئیس جمهور، 100 کمک هزینه تحصیلی اضافی برای آموزش کادر علمی اختصاص یافت و همچنین برای اولین بار برنامه دکترای صنعتی معرفی می‌شود. این قالب شامل آموزش متخصصان به همراه صنعت است که امکان حل مشکلات مهندسی و فناوری را در بخش واقعی اقتصاد فراهم می‌کند.

به منظور نوسازی آموزش، مدلی از دانشگاه‌های دیجیتال توسعه یافته است که به صورت آزمایشی در دانشگاه فنی ملی قزاقستان به نام ساتبایف K. Satpayev و دانشگاه فنی قزاقستان شرقی به نام سریکبیوف D. Serikbayev عملیاتی‌سازی خواهد شد.

در چارچوب همکاری با شرکت‌های بزرگ، از جمله شرکت‌های بین‌المللی مانند Coursera، Huawei و Binance Kazakhstan، یادداشت‌های تفاهم امضا شده است. این امر امکان ایجاد آکادمی‌های Huawei ICT را در 35 دانشگاه فراهم کرده است، جایی که حدود 350 معلم از 22 دانشگاه با پشتیبانی Binance Kazakhstan در حال حاضر آموزش فناوری بلاکچین را گذرانده‌اند.

علاوه بر این، حدود 102 دوره آموزشی به زبان‌های قزاقی و روسی ترجمه شده‌اند و 40 هزار مجوز برای دانشجویان قزاقستانی از 93 دانشگاه برای سال 2024 اختصاص یافته است. دانش‌آموزان به بیش از 20 هزار دوره آنلاین و 4200 دوره هوش مصنوعی از دانشگاه‌های برتر جهان دسترسی پیدا کرده‌اند. برای مشارکت دانشجویان در پروژه‌های فناوری اطلاعات، مانند OpenSearch، و کسب تجربه در صنعت، یک یادداشت تفاهم بین وزارت علوم و آموزش عالی و شرکت آمازون امضا شده است.

در سال 2024، 15 دانشگاه داخلی دوره‌های هوش مصنوعی گوگل را برای 12 هزار دانشجو در چارچوب برنامه Generative AI معرفی می‌کنند. دو دانشگاه - دانشگاه ملی آموزشی قزاقستان به نام آبای Abai و دانشگاه منطقه‌ای آکتوبه به نام ژوبانوف - در پروژه آزمایشی Google for Education شرکت خواهند کرد.

برای تأمین استراتژیک ظرفیت های پرسنلی، پروژه "تخصص من - آینده من" راه‌اندازی شده است که تلاش‌های دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و ساختارهای تجاری را برای همکاری در آموزش متخصصانی که در بازار کار مورد تقاضا هستند، متحد می‌کند. همچنین، میانگین نمره تجمعی اجتماعی (GPA) معرفی شده است که میزان مشارکت دانشجویان در زندگی عمومی و فعالیت‌های داوطلبانه را در نظر می‌گیرد.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا. ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:https://kapital.kz/gosudarstvo/129099/sem-zarubezhnykh-vuzov-nachnut-rabotat-s-novogo-uchebnogo-goda-v-kazakhstane.html

کد خبر 20936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =